foto H Bonifaciuskerk Kwadendamme

Bonifacius Abdijbier

Ons Bonifacius Abdijbier is al ruim zeven jaar in productie en mag zich in een toenemende belangstelling en waardering verheugen.
Een fijne gedachte, want het is niet uitsluitend een met toewijding gebrouwen genietbier, maar het dient ook nog eens de instandhouding van onze parochie, met name het faciliteren van onderhoud aan de gebouwen, en het draagt ook bij aan de ondersteuning van goede doelen die wij nastreven. Dat is onderdeel van onze "missie". Als parochie gedragen we ons in deze missie gematigd. We investeren niet in grote reclamecampagnes en leggen geen nadruk op omzetvergroting .

We werken louter met vrijwilligers en willen zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke traditie van de brouwende monniken blijven. Eeuwenlang hebben monniken in kloosters en abdijen bier gebrouwen met als oogmerk door verkoop zelfstandig in het levensonderhoud en het functioneren van de gemeenschap te voorzien. Met dit uitgangspunt is een eigen bier ontstaan, vernoemd naar de patroonheilige van onze Bonifaciuskerk. Een belangrijke aanleiding was tevens de hervatting van de Sacramentsprocessie, die na een onderbreking van 50 jaar in ere werd hersteld met een rondgang in en rond het dorp Kwadendamme. Een reden om na afloop het Bonifaciusbier feestelijk te introduceren.

Bonifacius Abdijbier is een hooggistend bier met nagisting op fles in twee varianten, een donkere Dubbel (6,5% alc) en een heldere Tripel (8% alc), heeft een constante kwaliteit, en voldoet aan alle wettelijke eisen. Er zijn vanzelfsprekend ook bijpassende bokalen, viltjes, tafelreclame, balieborden, vlaggen, flyers e.d.
De merknaam Bonifacius Abdijbier en het logo is door de Parochie officieel geregistreerd voor de Benelux en het alleenrecht voor distributie is gegund aan Zeeuwse Zaken te Middelburg die ook alle administratieve verplichtingen verzorgt (aanvoer, accijns, facturering, btw, royalty's).

Hoe zit dat nu precies met al die Abdijbieren, Kloosterbieren en Trappistenbieren die er te koop zijn. Dat is tamelijk eenvoudig uit te leggen. Allen behoren zij tot de groep Speciaalbieren. De voorwaarden om zo aangeduid te worden zijn helder. Er moet sprake zijn van een bepaalde religieuze relatie of binding en voor het gebruiksrecht van een naamgeving, beeltenis en/of receptuur worden er royalty's afgedragen op grond van contractuele afspraken.

In ons eigen Nederland zijn er slechts een viertal merken, die aan deze voorwaarden voldoen, zijnde La Trappe, Gerardus, Bonifacius en Zundert. Zeer uitzonderlijk dus, een select en "bonafide" gezelschap.

La Trappe bestaat al 130 jaar, wel met een onderbreking van 6 jaar omdat de invloed van Bavaria te groot werd en de erkenning als trappistenbier in die periode werd ingetrokken, Gerardusbier werd tot 1952 gebrouwen in het Redemptoristenklooster van Wittem en is sinds 2000 ondergebracht bij de Gulpener Brouwerij, Bonifaciusbier bestaat sinds medio 2009, en Zundert is pas begin 2014 in productie gekomen.In België zijn er aanzienlijk meer merken die voor kwalificatie in aanmerking komen. In totaal zijn er momenteel: 6 trappistenbieren (Achel, Orval, Westmalle, Westvleteren, Chimay, Rochefort) en circa25 abdijbieren (waaronder Affligem, Grimbergen, Leffe, Postel, Maredsous, en Val-Dieu).

Alleen de bieren die nog ambachtelijk door monniken van de Orde der Trappisten in een klooster of abdij worden gebrouwen mogen trappistenbieren worden genoemd. Daar wordt formeel de hand aan gehouden, ook al is er nogal eens grote bemoeienis van commerciële partijen.Een gedeelte van de abdijbieren worden door puur commerciële brouwerijen vermarkt maar soms dragen die wel royalty's af. Het merk Affligem, ooit afkomstig van de Benedictijner abdij aldaar, is bijvoorbeeld helemaal in handen gekomen van multinational Heineken, maar ook deze komt de verplichtingen vooralsnog na. De wildgroei is groot en er zijn tal van andere merken die pretenderen een abdijbier te zijn maar niet aan de in wezen simpele voorwaarden voldoen. In het algemeen hebben de echte abdij- en kloosterbieren vele andere Ordes als historische context zoals die der Norbertijnen (Grimbergen, Leffe) en Benedictijnen (Maredsous, Affligem).

Ons Bonifacius Abdijbier stamt af van de Augustijnen in het St-Stefanusklooster te Gent en is nu ondergebracht bij De Cock Meesterbrouwers, gevestigd in Sint Pauwels in de grensstreek van Zeeuws-Vlaanderen. Bisschop Bonifacius (675-754) was naast missionaris en architect van kerkelijke structuren ook oprichter van meerdere kloosters, met name in Duitsland. Het was ook Bonifacius die aan de gangbare kloosterregels over eenvoud, armoede, gehoorzaamheid, zwijgzaamheid en nederigheid een regel toevoegde over het nuttigen van een drankje: "Een glasie na de Gracie"

Geniet in rust en contemplatie, zodat geur, kleur, smaak en schuimkraag in volle omvang worden ervaren en bewonderd..........................!!

Voor bestellingen en vragen over bezorging kunt u terecht op onderstaand adres:

Zeeuwse Zaken
Marquesweg 2
4462 HD Goes
telefoon 0113 - 211 818
zeeuwse.zaken@zld.nl

De bezorging is gratis en (binnen Zeeland) wekelijks op route.

afbeelding Bonifacius Dubbel Bier

afbeelding Bonifacius Tripel Bier